Simulare județeană Evaluarea Națională 2025 Limba și literatura română

Simulare județeană Evaluarea Națională 2025 Limba și literatura română

5/5 - (8 votes)

Simulare județeană Evaluarea Națională 2025 Limba și literatura română

EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI a VIII-a
Limba și literatura română
Simulare județeană
26 noiembrie 2024

Varianta 1

Toate subiectele sunt obligatorii.
• Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de două ore.

Subiectul I__________________________________________________70 de puncte

Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Textul 1

„[…] Pe Ramses cel mic l-am văzut mai târziu, după ce am intrat în casă. Stătea într-o căciulă veche. Era aproape chel. Şi n-avea ciocul lung. Dacă nu i-aş fi știut obârșia, aş fi zis că-i pui de curcă. Tata nu mi-a spus niciodată cum a ars bucătăria de vară. Şi nici mama. Totdeauna, când aduceam vorba de plop, de bucătărie sau de cuibul de berze, ei tăceau.
După o săptămână, Ramses cel mic (porecla asta caraghioasă cred că i-a dat-o unchiul
Dumitru, el se ține mereu de porecle) a părăsit căciula şi destul de timid a ieșit în cerdac. Nu a
coborât în curte decât după câteva zile. Şi nu din proprie inițiativă. L-am dus eu și l-am lăsat între bobocii de gâscă. Dacă am fi avut curci, între puii de curcă sunt aproape sigur că i-ar fi fost mai ușor. Așa însă a trebuit să mă lupt câteva zile cu gânsacul. Nu voia să-l lase, nu între boboci, dar nici în curte nu voia să-l lase! Bietul Ramses nu avea curajul să-l înfrunte. Cum auzea sâsâitul furios al gânsacului, o lua la sănătoasa. Alerga şi se pitula la picioarele mele. Spre a pune capăt acestui război inegal, l-am închis pe gânsac în coteț. Din clipa aceea, viața lui Ramses a devenit mai blândă. Şi mai demnă. In primul rând, nu mai era obligat să se umilească, alergând. Fiindcă celelalte păsări din curte l-au acceptat printre ele fără pretenții și fără gâlceavă. […] Dacă ar fi să mă iau după porecla pe care i-o dăduse unchiul Dumitru, în câteva săptămâni Ramses cel mic ajunsese un adevărat faraon, cu o armată de supuși în jurul lui, care alergau să caute râme, să caute viermi, să prindă pești. […]
Bineînțeles, până la urmă am rămas numai eu să am grijă de Ramses. Și Petruț, colegul meu de bancă. Petruț s-a dovedit aproape tot atât de încăpățânat ca şi Ramses cel mic. Nu-i păsa că nu voia să mănânce din mâna lui, nici că nu-l lua în seamă sau că nu-i alerga în întâmpinare atunci când îl striga pe nume. Toată ziua el stătea cocoțat prin copaci, iar eu cu undița pe malul gârlei.
Seara ne întâlneam. Petruț aducea două cutii cu omizi, eu aduceam pește. Și cu toate că lui Ramses cel mic îi plăceau mai mult omizile, când îl striga Petruț, rămânea surd. In schimb, dacă îl strigam eu, venea aproape în fugă. Îmi era ciudă, nu pentru că nu-i dădea atenție și lui Petruț, ci pentru că mă făcea să alerg de două, chiar de trei ori mai mult. Seara îi dădeam omizi, iar dimineața și la prânz pește. Însă la prânz trebuia să mă întorc tocmai de la gârlă. Şi veniseră
căldurile verii.
Şi eu alergam prin soare, în timp ce Ramses stătea în cerdac, la umbră. Mă aștepta. Într-o zi, când era şi Petruț de față, tata ne-a spus:
– Nu-i bine ce faceți cu el. L-ați obișnuit să fie leneș. Trebuie să învețe să-şi caute singur
hrana. De-acum e mare. Și să zboare trebuie să învețe. Vine toamna și n-o să poată pleca. Ce-o să faci cu el? O să-l ții toată iarna pe cuptor?
– Am încercat să-l învăț să zboare, am spus eu. Dar nu vrea.
– Nu vrea pentru că tu nu ești barză. Du-l la gârlă, printre berze!
Nu prea îmi convenea să-l duc la gârlă. Îmi era teamă că o să-l pierd. Însă tata începuse să mă privească pieziș şi n-am mai avut ce face. Într-o dimineață, i-am spus lui Petruț:
– Nu te mai cățăra prin copaci după omizi. M-am hotărât. Îl ducem la gârlă.
Drumul a fost lung și greu. Ramses crescuse. Era cât un gânsac. A trebuit să-l cărăm pe
rând. Când am găsit pe malul gârlei o pajiște pe care stăteau mai multe perechi de berze, l-am
lăsat şi ne-am ascuns după niște sălcii. Dar Ramses, în loc să se ducă spre berzele de pe pajiște,
a venit după noi aproape alergând. De trei ori am încercat să-l lăsăm pe pajiște, dar rezultatul a
fost același. Cum vedea că ne îndepărtăm, venea după noi, alergând.
– Ăsta-i cățel, nu barză, a spus Petruț, furios.
A doua zi ne-am urcat într-o barcă și l-am dus într-un loc unde apa era mică până la
genunchi şi multe berze. Unele își învățau puii să zboare. Ramses al nostru a stat aproape
jumătate de zi deoparte. N-a îndrăznit să se apropie de berze. Noi ne urcaserăm într-o salcie și de acolo priveam totul. Abia după prânz a venit în zbor o barză bătrână, a descris câteva cercuri într-o planare lină, s-a îndepărtat, a venit iar și s-a lăsat pe iarbă. Ramses era foarte speriat. Cred că dacă eram pe aproape, alerga și mi se pitea iar la picioare. Barza bătrână și-a ridicat ciocul lung și a început să toace mărunt. Alte două-trei berze şi-au luat zborul de pe pajiște şi au venit aproape. […] S-a obișnuit greu cu berzele, dar până la urmă s-a obișnuit. Ele l-au învățat să zboare și să-şi caute singur hrana. Numai să rămână în baltă n-au izbutit să-l învețe. Seara venea acasă și dormea în cuibul pe care i-l făcusem eu în cerdac. Așa a fost până la începutul toamnei. Pleca dimineața şi se întorcea seara.
Într-o zi din septembrie n-a mai plecat. Au venit după el celelalte berze. Întâi, două, apoi, patru, apoi, zece, douăzeci, două sute. Nici nu mai știu de unde veniseră atâtea. S-au rotit aproape un ceas deasupra satului. Ramses cel mic stătea în cerdac. Tata râdea:
– Nu vrea el să plece acum, dar tot pleacă…
Şi aşa a fost. […]”
(Costache Anton, Ramses cel mic, în vol. Castelul din vis)

Simulare județeană Evaluarea Națională 2025 Limba și literatura română
Textul 2

Valul de frig a adus sute de apeluri şi sesizări despre berze albe aflate în pericol. Dar NU toate au nevoie să fie salvate. Cel mai clar semn că barza are nevoie de ajutor este atunci când pasărea se apropie de oameni. Dacă o barză coboară din cuib, pe stradă, este clar că are nevoie de hrană. Dacă nu mai fuge de om, are nevoie de ajutor.
Societatea Ornitologică din România ne arată cum putem ajuta berzele aflate în pericol.
1. Oferiți hrană păsărilor care au coborât din cuib (pește, carne crudă tăiată cuburi). Hrana le dă energie, pot rezista mai bine la frig.
2. Dacă este înghețată, nu se poate mișca – atunci luați pasărea și adăpostiți-o în grajd, într-o
anexă a gospodăriei etc.
3. Limitați contactul cu barza, este pasăre sălbatică şi lovitura de cioc este foarte puternică, vă
poate răni. Lăsați pasărea singură, să se calmeze.
4. Oferiți păsării apă, continuați hrănirea.
5. Din momentul în care îşi revine, eliberați pasărea. Nu eliberați pasărea seara, doar dimineața
sau la ora prânzului.
6. Dacă pasărea este lovită, are aripa ruptă sau sânge, luați legătura cu un medic veterinar.
(https://www.descopera.ro/natura/-cum-salvezi-o-barza)

A.
1. Completează spațiile libere cu informațiile din textul 1. 2 puncte

Băiatul crede că puiul de barză a primit porecla Ramses cel mic de la unchiul Dumitru.

2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.  2 puncte
Petruț, cocoțat prin copaci, căuta:
a) frunze.
b) cutii cu omizi și pești.
c) râme și omizi.
d) omizi.

3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.  2 puncte
Băiatul este mâhnit pentru că:
a) Ramses se juca toată ziua în cerdac.
b) puiul de barză nu îi dă atenție lui Petruț.
c) îl făcea să alerge de două și chiar de trei ori mai mult.
d) afară era cald.
4. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.  2 puncte
Tatăl este convins că:
a) băieții se descurcă minunat cu Ramses.
b) puiul de barză nu va pleca primăvara.
c) cei doi băieți l-au învățat leneș.
d) puiul trebuie dus la mare, printre celelalte gâște.

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte

Textul 1

Enunțul Adevărat Fals
Prin închiderea gânsacului în grădină, viața lui Ramses a devenit mai

blândă.

x
Când îl striga Petruț, Ramses îl ignora. x
Copiii s-au suit într-un salcâm de pe malul gârlei și, de acolo, priveau

acțiunile lui Ramses.

x

Textul 2

Enunțul Adevărat Fals
Valul de caniculă a adus sute de apeluri și de sesizări. x
Apropierea păsărilor de oameni este semnul că acestea au nevoie de

ajutor.

x
Păsările nu se eliberează doar dimineața. x

6. Precizează, în două-trei enunțuri, o trăsătură a tiparului narativ, ilustrând-o cu o secvență din textul 1. 6 puncte

O trăsătură specifică tiparului narativ, identificată în textul 1 este prezența personajelor care iau parte la acțiune, cum ar fi naratorul, tatăl sau Petruț. O secvență relevantă este: „Într-o zi, când era şi Petruț de față, tata ne-a spus: – Nu-i bine ce faceți cu el. L-ați obișnuit să fie leneș. Trebuie să învețe să-şi caute singur hrana. De-acum e mare. Și să zboare trebuie să învețe.”

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

Un element de conținut comun celor două texte date este barza.
În primul text, se evidențiază relația pe care omul o poate avea cu un animal. Ramses cel mic, un pui de barză, crește în gospodăria naratorului, petrecându-și mai tot timpul cu acesta și cu prietenul naratorului, Petruț. Toate acestea până când băiatul trebuie să-l învețe pe Ramses cum să conviețuiască cu celelalte berze și cum să se adapteze într-un nou mediu.
În cel de-al doilea text, sunt oferite sfaturi de prim-ajutor pentru berzele ale căror vieți le sunt amenințate de frig. Atunci când o barză își părășește cuibul și se apropie mai mult de om, este un semn că pasărea are nevoie de ajutor.

8. Crezi că este important să te implici în salvarea viețuitoarelor aflate în pericol ? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 1. 6 puncte
În opinia mea, este foarte important să ne implicăm în salvarea viețuitoarelor aflate în pericol. O astfel de faptă este o dovadă de empatie și bunătate și un cetățean responsabil trebuie să se implice în a acorda ajutor oricăror ființe neajutorate, fie ele chiar și animale. Acestea nu au fost înzestrate cu grai omenesc așa că noi, oamenii, trebuie să le ajutăm atunci când se află în primejdie.
Prin raportare la textul 1, naratorul împreună cu prietenul său, Petruț, au grijă de puiul de barză, Ramses, hrănindu-l și asigurându-i un culcuș sigur, până când, acesta crește și trebuie să se alăture celorlaltor berze.

9. Asociază fragmentul din opera „Ramses cel mic” de Costache Anton cu un alt text literar studiat
la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

Un alt text literar cu care pot asocia fragmentul din opera „Ramses cel mic” de Costache Anton este „Războiul care mi-a salvat viața” de Kimberly Brubaker.
O valoare morală comună celor două texte este grija pentru necuvântătoare.
În primul text, se evidențiază empatia naratorului față de puiul de barză, Ramses. Acesta trăiește în gospodăria povestitorului și deși la început se adaptează cu greu mediului din cauza gânsacului care îi dădea bătăi de cap, după un timp, ajunge să devină „un adevărat faraon, cu o armată de supuși în jurul lui”. Ramses crește și, la îndemnul tatălui, naratorul îl duce alături de celelalte berze pentru a-l acomoda cu acestea, ele fiind singurele care l-ar fi putut pregăti pentru zbor.
În textul propus, Ada este o fată cu un defect la picior, pasionată de călărit. În aventura sa, îl întâlnește pe Untișor, calul pe care îl călărește cu ardoare. Ada dă dovadă de iubire și responsabilitate, îngrijindu-l pe Untișor mereu și comportându-se cu el asemenea unui adevărat tovarăș.  6 puncte

B.

1. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect.

Seria care conține doar cuvinte cu diftong este:
2 puncte
a) nevoie, veche, i-a.
b) era, i-aș, voia.
c) gânsacului, curci, mai.
d) eu, aduceam, mi-a.

2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect.

Seria care conține doar cuvinte compuse este:
2 puncte
a) bineînțeles, pieziș, de pe.
b) cățel, deoparte, câteva
c) două-trei, numai, cuibul.
d) fiindcă, bineînțeles, de pe.

3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect.

Cuvântul tenace este folosit corect în enunțul:
2 puncte
a) El s-a retras tenace.
b) Crema emolientă este tenace.
c) Petruț s-a dovedit tenace în îngrijirea berzei.
d) Era tenace și, de aceea, nu îi plăcea să vorbească în public

4. Construiește două enunțuri cu termenii perechii paronimice a deprinde/ a desprinde.
2 puncte
A deprins repede obiceiul de a mânca sănătos.
S-a desprins un nasture de la cămașă.

5. Transcrie trei verbe aflate la moduri diferite, pe care le vei preciza : „- Du-l la gârlă, printre berze! Nu prea îmi convenea să-l duc la gârlă. Îmi era teamă că o să-l pierd”. 6 puncte

 

Verbul selectat Modul verbului selectat
Du Modul imperativ
Să duc Modul conjunctiv
era Modul indicativ

6. Alcătuiește un enunț interogativ, în care să apară un atribut pronominal prepozițional (1), și un enunț asertiv, în care o formă verbală nepersonală de supin să aibă funcție sintactică de complement prepozițional. (2) . 6 puncte
(1) Ați purtat discuția despre berze la biologie?
(2) M-am săturat de învățat.

7. Transcrie propozițiile din fraza dată, precizând felul lor și raportul sintactic stabilit între acestea. 6 puncte
„Petruț aducea două cutii cu omizi, eu aduceam pește”
„Petruț aducea două cutii cu omizi”-Propoziție principală
„eu aduceam pește”-Propoziție principală

Raport de coordonare prin juxtapunere.

8. Rescrie enunțurile, corectând greșelile de orice fel:

Vroiam să salvez o barză, dar fiind că este o pasăre sălbatică, m-am gândit că mă poate rănii.
I-am oferit berzei rănită hrană nutritivă. 6 puncte

Voiam să salvez o barză, dar fiindcă este o pasăre sălbatică, m-am gândit că mă poate răni. I-am oferit berzei rănite hrană.

Subiectul al II-lea__________________________________________________________20 de puncte
Scrie, în 100 – 150 de cuvinte, rezumatul textului 1.
Punctajul pentru rezumat se acordă astfel:
• conținutul rezumatului – 12 puncte
• redactarea rezumatului – 8 puncte (coerența textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; respectarea normelor de ortografie – 2 puncte; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

Ramses cel mic stătea într-o căciulă veche, aproape chel și neavând ciocul lung. Porecla a primit-o de la unchiul Dumitru.
După o săptămână, Ramses cel mic a părăsit căciula și a început să pășească timid prin odaie. Naratorul, l-a scos atunci în ogradă alături de celelalte cu păsări. Numai că, gâscanul nu-i dădea pace, iar puiul fugea repede la picioarele naratorului. Asfel, naratorul a închis gâscanul și Ramses a început să se obișnuiască cu celelalte păsări.
Puiul a crescut mult mai mare decât păsările din curte, alergând bucuros după viermi, râme sau pești. Petruț, colegul de bancă al copilului narator, îi aducea lui Ramses de fiecare dată omizi, dar nu venea dacă acesta îl striga, ci doar la stăpânul lui alearga pentru a primi mâncare.
După ceva timp, tatăl le atrage atenția copiilor, spunându-le că nu e bine ce fac deoarece l-au obișnuit pe Ramses să fie leneș și trebuie să-l învețe să-și procure singur hrana și să zboare, căci va veni toamna și nu va mai putea rămâne în casă. Acesta îi sfătuiește pe copii să-l ducă la gârlă, printre celelalte berze pentru a învăța să zboare.
Deși naratorul nu este prea încântat, într-un final acceptă. Drumul către gârlă a fost greoi, căci Ramses crescuse. Ajunși pe o pajiște, copiii l-au lăsat alături de celelalte berze și s-au ascuns după niște sălcii. Ramses, în loc să se ducă spre pajiște, s-a întors după copii. Au încercat în zadar; cum vedea că cei doi se îndepărtează, venea după ei alergând.
În următoarea zi, l-au dus într-un loc cu apă mică și multe berze. Acolo, unele își învățau puii să zboare. Preț de aproape jumătate de zi Ramses n-a îndrăznit să se apropie de berze, însă, într-un final, s-a obișnuit cu acestea și alături de ele a învățat să zboare și să-și caute hrana. Cu toate acestea, Ramses se întorcea seara acasă și dormea în cuibul pe care naratorul îl făcuse pentru el. Pleca dimineața și se mai întorcea seară. Până când, într-o zi de septembrie, Ramses n-a mai plecat. Au venit după el sute de berze. Stătea în cerdac, iar tata, râzând, spunea că nu vrea să plece acum, dar tot va pleca. Într-un final, Ramses cel mic a plecat.

Image by freepik

Distribuie

Facebook
WhatsApp
Twitter
Email

Articole similare:

Fraza
Elemente de construcție a comunicării
OradeRomână.ro

Fraza

I.DEFINIȚIE: Fraza este un enunț complex alcătuit din cel puțin

Citește tot »