Sugestii despre abordarea textelor la prima vedere din cadrul examenului de Evaluare Națională clasa a VIII-a

5/5 - (2 votes)

Sugestii despre abordarea textelor la prima vedere din cadrul examenului de Evaluare Națională clasa a VIII-a.

Începând cu anul școlar 2020-2021 variantele de subiecte pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a au suferit modificări la nivel structural și la nivel de conținut, astfel încât acestea să evalueze competențele de receptare a textului scris de diverse tipuri, în scopuri diverse, de exprimare scrisă și de utilizare corectă, coerentă și eficientă a limbii române.

  • Așadar, elevii vor rezolva cerințele pornind de la lecturarea a două texte-suport la prima vedere. Primul text poate face parte din categoria textelor narative, lirice sau dramatice, iar cel de-al doilea text este unul nonliterar.
  •  Se recomandă lectura atentă a textelor de cel puțin două ori; prima lectură reprezintă familiarizarea cu textul, cu eventualele cuvinte și expresii necunoscute, cu stratul de suprafață al acestuia. La cea de-a doua lectură, elevul pătrunde în adâncimea textului, observând și receptând mesajul textului, tema acestuia, eventualele motive și simboluri, detalii care vor constitui răspunsul cerințelor. Elevul trebuie să țină cont de timpul pe care îl are la dispoziție și să-l gestioneze astfel încât să atingă toate cerințele până la finalizarea celor două ore.

  •  Primele 5 subiecte vizează înțelegerea și receptarea textelor-suport și este necesar ca elevul să se întoarcă ori de câte ori este nevoie asupra textelor pentru a căuta informația solicitată astfel încât să identifice răspunsul corect. Nu este suficient să se bazeze pe informațiile reținute din prima sau a doua lectură, ci este nevoie ca elevul să revină asupra acelui paragraf sau asupra acelei secvențe în care se regăsește răspunsul cerinței.
  • Exercițiile 2,3,4 sunt itemi de tip grilă și vizează înțelegerea textelor. Se revine asupra textului pentru fiecare item pentru a se identifica secvența la care face referire exercițiul. Este foarte important să se identifice acel pasaj din text care indică răspunsul. Răspunsurile nu trebuie deduse, ele apar explicit în text. Elevul poate sublinia cu creionul sau cu pixul/stiloul cu cerneală albastră pasajul/secvența care reprezintă răspunsul corect.
  • Exercițiul 5 se bazează tot pe informațiile regăsite în cele două texte și testează capacitatea elevilor de a identifica informații de detaliu. Multe afirmații din cadrul exercițiului 5 pot fi formulate sub formă de capcană.

Distribuie

Facebook
WhatsApp
Twitter
Email

Articole similare:

Fraza
Elemente de construcție a comunicării
OradeRomână.ro

Fraza

I.DEFINIȚIE: Fraza este un enunț complex alcătuit din cel puțin

Citește tot »

Urmărește-mă pe Facebook și află noutățile!

@oraderomana.ro